Elektroninė prekyba – gidas nuo A iki Ž norintiems pirmauti

Jeigu prieš kelis dešimtmečius ieškoti informacijos vis dar buvo priimta enciklopedijose ir šimtų puslapių storumo knygose, tai dabar viskas yra kitaip. Atsakymą net į sunkiausius bei detaliausius klausimus galima išsigūglinti. Internetas padarė informacijos paiešką patogesne, taip pakeisdamas mūsų įpročius. Tačiau naršymas bei informacijos paieška – ne vienintelė sritis, kur matome pokyčius. Elektroninė prekyba taip pat keičia milijonų, jeigu ne milijardų vartotojų lūkesčius ir požiūrį į apsipirkimą.

Verslui aktualu tuo pasinaudoti, kadangi pats rinkos dydis gali priblokšti. Pagal Forbes pateikiamus duomenis, šios rinkos dydis 2023 metais turėtų būti virš 6 trilijonų JAV dolerių.

Ir jums norėtųsi atsiriekti dalį šio pyrago? Puikus lūkestis, tačiau tam reikėtų turėti žinių, planą bei profesionaliai atlikti paruošiamuosius bei techninius projekto darbus. Šiame straipsnyje išsiaiškinsime, kas yra komercija internete, elektroninė prekyba, kaip elektroninė prekyba klesti Lietuvoje (statistika) bei kaip startuoti šiame versle.

Tačiau apie viską iš eilės!

Elektroninė prekyba – kas tiksliai tai yra?

Prieš pradedant nerti į e komercijos pasaulį reikėtų tiksliai išsiaiškinti, kas yra elektroninė prekyba, kokios technologijos čia naudojamos, kuo tai skiriasi nuo įprastos prekybos ir ne tik.

Jeigu esate naujokai arba norite atšviežinti žinias, kviečiame susipažinti su e komercijos žodynu. Jis padės orientuotis ne tik šiame tekste, bet ir visame skaitmeninės rinkos pasaulyje.

Svarbiausi terminai

  • Elektroninė prekyba (arba e. komercija) – prekių ar paslaugų pirkimas, daromas skaitmeniniu būdu, internetu.
  • SEO – Search Engine Optimization arba lietuviškai - puslapių optimizacija paieškos sistemoms. Tai – veikla, kuria siekiama padidinti jūsų matomumą tokiose sistemose kaip Google ir taip pritraukti didesnį srautą.
  • Konversija – skaitmeninės rinkodaros arba e-komercijos srityje tai yra terminas, naudojamas apibūdinti situaciją, kai vartotojas imasi verslui naudingo veiksmo (spaudžia ant reklamos, deda prekę į krepšelį...). Visgi dažniausiai konversija vadinama situacija, kai vartotojas nueina visą kelią nuo reklamos ar nuorodos paspaudimo iki pirkimo. Tai bus 1 konversija.
  • CTR – angliškai clickthrough rate arba paspaudimų dažnis. Ši statistika rodo, kiek žmonių, kurie matė jūsų reklamą ar skelbimą, ant jo paspaudė (ėmėsi veiksmo).
    Paspaudimų skaičius / Parodymų skaičius = CTR (%)
  • SERP – Search engine results page arba puslapis, kurį matote įvedę paiešką į paieškos variklį. Dažniausiai omenyje turimas Google.

Kodėl verta kurti būtent tokį verslą: E-komercijos privalumai

Privalumų, kuriuos pirkėjui ir verslui siūlo e komercija – labai daug. Turbūt net kiekvienas skaitantis žmogus kažką yra pirkęs internetu ir galėtų pasakyti, kodėl taip nusprendė daryti. Vienus džiugina galimybė įsigyti retas prekes iš užsienio, kiti mėgaujasi žemiausios kainos radimu, o tretiems patinka greitas ir patogus problemų sprendimas.

Tai – svarbi informacija, kurią galima įdarbinti bet verslo kūrimui ir plėtrai ji nebūtinai yra naudingiausia. Norint rasti tikruosius tokio verslo modelio pasirinkimo privalumus, tenka ieškoti kiek kitokios statistikos bei informacijos. Štai, kodėl, mūsų nuomone, elektroninė prekyba yra labai patrauklus verslo modelis pradedantiesiems.

1. Galimybė pasiekti viso pasaulio pirkėjus

Čia turbūt papildomai plėstis nereikia, nes ir taip aišku, kad norint, jog į jūsų fizinio verslo buveinę užsuktų klientas, reikia, kad ji būtų jam patogioje vietoje. Na, o internetas visada ranka pasiekiamas, tad jūsų elektroninė parduotuvė gali tapti patogiai pasiekiama ne tik Lietuvos, bet ir Baltijos šalių, Lenkijos, ES šalių, taip pat ir JAV, Kanados, Japonijos ar bet kurios kitos rinkos vartotojus.

Šiek tiek daugiau nei pusė vartotojų perkančių internetu sako, jog sau prekių yra ieškoję arba ieško net užsienietiškose parduotuvėse.

2. Nebūtinos tokios didelės investicijos

Turint fizinę parduotuvę jums reikės rūpintis: nuoma, patalpų įrengimu, komunalinėmis išlaidomis, darbo vietų išlaikymu, atsargų papildymu, kasos aparatais ir daugybe kitų.

Su interneto puslapiu jūs turite vienkartines paleidimo išlaidas, SEO ir rinkodaros paslaugų palaikymo kaštus (juos galima lanksčiai keisti). Tačiau gali visiškai nereikėti rūpintis atsargomis, sandėliavimu, darbuotojų išlaikymu. Daug ką galima automatizuoti arba daryti pasyvaus valdymo būdu.

3. Nebūtinas net labai aktyvus įsitraukimas

Kalbant apie pasyvų valdymą, e prekyba gali būti kone idealus variantas norintiems generuoti auksine antimi dažnai vadinamas pasyvias pajamas. Turint veikiančią parduotuvę ir gerą, aktyvią rinkodaros strategiją pakanka vos kelių ar keliolikos valandų per savaitę, kad verslas generuotų stabilias pajamas.

4. Lengva keistis su sparčiai besikeičiančia rinka

Dabartinėje rinkoje viskas labai sparčiai keičiasi. Vartotojų įpročiai, geidžiamiausios prekės net labiausiai konversijas generuojančių reklamų formatai nuolat keičiasi. Pakeisti viską fizinėje erdvėje – brangu ir sunku, o skaitmeninėje – daug greičiau ir paprasčiau.

5. Galima daryti bet ką

Tikrai taip.

  •   Sėkmingai parduoti TIK specialų valiklį, kuris tinka visiems batams? Galima.
  •   Labai sėkmingai prekiauti iš ekologiško pluošto pagamintais drabužių aksesuarais? Galima.
  •   Parduoti savo pačių mokymus ar sukurtą medžiagą? Tikrai galima.

Nišų, kuriose galima kurti sėkmingą e commerce verslą – begalybė. Šis e-komercijos sprendimų lyderio Oberlo gidas gali padėti lengviau atrasti savąją.

6. Rinka toliau sparčiai auga

Elektroninė prekyba, kaip sektorius, auga maždaug 10 – 11 % per metus.

Paprastai kalbant, jeigu šiais metais turėtumėte 10 000 susidomėjusių klientų, kitais metais jų, vien pagal statistiką, turėtumėte sulaukti ~11 000 – 11 100. Tačiau į tai neįtraukta sėkminga reklamos strategija, geras SEO matomumas ir kiti faktoriai.

7. Vėliau savo verslą nėra taip sunku parduoti

Sunkiausia parduoti stagnuojantį arba daug investicijų reikalaujantį verslą. E-komercijos svetainės yra labai likvidus turtas. Jas galima parduoti specialiuose turgeliuose arba rasti pirkėją internete.

Verslą su sandėliais pilnais neišparduotų prekių bei daug pasenusios technikos pirkti pasiryžta daug mažiau kas.

8. Lengvesnė plėtra

Plėtoti verslą internete nėra pernelyg sunku. Jums pakanka tik gerų reklamos ir interneto sprendimų žinių arba patikimų partnerių šiose srityse. Įdiegus naujus įskiepius, sudarius naujas raktažodžių target‘inimo bei reklamos strategijas galima atsiriekti dalį rinkos pyrago naujose rinkose arba išstumti konkurentus.

9. Daugiau galimybių didinti pridėtinę vertę, kurti gerą reklamą

Sėkmingiausios e-komercijos svetainės turi žinoti visus reklamos niuansus ir tendencijas, kad pasiektų geriausius rezultatus. Štai, pavyzdžiui, pagal DataFeedWatch:

  •   Google Shopping yra populiariausias apmokamų reklamų kanalas;
  •   ~26,5 % mokamu būdu reklamuojamų produktų turi išpardavimo kainas;
  •   Tik ~10,9 % e-komercijos verslų išnaudoja affiliate ar panašaus tipo programas;
  •   Tinkamas pavadinimų optimizavimas padidina paspaudimų skaičių 250 %.

10.  Labai tikslios įžvalgos, padedančios didinti konversijas

Informacijos (duomenų) valdymas ir efektyvi rinkodara – dvi svarbiausios ašys, ant kurių, galima sakyti, sukasi sėkminga elektroninė prekyba. Jeigu fiziniam verslui reikia organizuoti apklausas, kviesti pildyti anketas, internete viskas daug paprasčiau. Duomenų rinkimas ir silpnybių identifikavimas ar stiprybių radimas įmanomas ir nuotoliniu būdu

Jums svarbu valdyti trijų tipų įžvalgas: produkto (arba paslaugos), lankytojų bei reklamos. Iš jų gaunamos informacijos analizė:

  •   Padės didinti vartotojų pasitenkinimą;
  •   Padės pastebėti sėkmingiausius ir prasčiausiai parsiduodančius produktus/paslaugas;
  •   Padės kurti ir skleisti efektyviausią reklamą;
  •   Padės lenkti konkurentus ir/ar mažinti atotrūkį iki lyderių.

Elektroninė prekyba

E-komercijos padėtis Lietuvoje

Kadangi galima daug girdėti, jog Lietuvos rinka yra maža, priklausoma nuo didesnių šalių bei nelabai inovatyvi, gali pirštis neigiamos mintys. Tačiau, pasirodo, mūsų tautiečiai ne tik puikiai verčiasi, tačiau yra vieni sėkmingiausių pardavėjų visame regione.

Pagal Verslo žinių gautą informaciją, vien per eBay kas 10 – 12 sekundžių nuperkamas daiktas, kurį parduoda pardavėjai Lietuvos . Pagal kitą Verslo žinių šaltinį, Lietuvos pardavėjai, tarp naujų rinkų pagal apyvartas atsiduria TOP 10.

Tačiau nebūtina dairytis ir į užsienį, kad pavyktų sėkmingai vykdyti verslą. E-komercija ir Lietuvoje yra labai sėkminga bei auganti rinka. Pagal Statistikos portalo (jį administruoja Valstybės duomenų agentūra – buvęs Statistikos departamentas) duomenis galima matyti, jog dabar yra puikus metas pradėti verslą, o ateityje jo galimybės tik augs.

Svarbiausios įžvalgos iš Oficialios statistikos portalo duomenų apie skaitmeninę ekonomiką Lietuvoje:

  1. Per 3 mėnesius internetu prekes ar paslaugas internetu pirko maždaug 46 – 50 % visos 16 – 74 m. amžiaus populiacijos.
  2. Aktyviausiai internetu perka 16 – 44 metų amžiaus žmonės.
  3. Populiariausios prekių ar paslaugų kategorijos, kurias žmonės Lietuvoje perka internetu yra: drabužiai, avalynė ir aksesuarai, transporto paslaugos iš įmonių bei bilietai į renginius.
  4. Daugiau nei trečdalis pirkėjų užsisako prekes ar paslaugas iš kitose ES šalyse esančių tiekėjų, o apie 20 – 30 % perka ir iš trečiųjų užsienio šalių.

Tikrai nėra dėl ko dvejoti ar abejoti. Statistika ir ekspertų nuomonės rodo, kad mūsų šalyje elektroninė prekyba klesti ir sudaro reikšmingą rinkos dalį. Atidėlioti savąjį startą tikrai neapsimoka.

Nuo ko pradėti?

Kaip ir aišku, jog sunkiausia – dėti pirmą žingsnį. Tačiau, jeigu galvojate apie sėkmingą pasyvių pajamų generavimą ar naujo verslo pradžią, tai padaryti verta neatidėliojant. Šiandien padarę reikšmingą žingsnį greitai turėsite rezultatą. Išvardiname svarbiausius akcentus, į kuriuos reikia atkreipti dėmesį prieš startą. Savotiškas e-komercijos checklist‘as.

Nuspręskite dėl nišos

Tiksliai nuspręskite, ką parduosite. Svarbu turėti vadinamąjį know-how toje srityje bei supratimą apie tai, kas jūsų paslaugas/prekes gali daryti išskirtinėmis.

Kreipkitės į profesionalus

Nebent norite mėnesių mėnesius tobulinti puslapio dizainą ir SEO planą be rimto progreso patys, kreipkitės į profesionalus dėl pagalbos valdant šiuos sprendimus.

Nuspręskite dėl teisinės veiklos formos

Nuo to priklausys jūsų mokestinės prievolės bei veiklos našta. Susipažinti su pasirinkimais galite čia - https://kc.inovacijuagentura.lt/pradek-versla/verslo-formos.

Tiesa, šiais laikais nesunku veiklą registruoti ir užsienyje, jei tai aktualu...

Išspręskite ir išsiaiškinkite tiekimo klausimus

Jei parduodate skaitmenines paslaugas ar skaitmeninius produktus, pasiruoškite viską prieš pradėdami prekiauti. Jeigu prekiausite fiziniais produktais, iki smulkmenų viską išsiaiškinkite apie siuntimo laikus.

Gilinkite žinias apie reklamą

Facebook, Instagram, TikTok, Google reklama ir ne tik... Visa tai – nišos, kuriose galite būti matomi ir iš kur gali ateiti pirkėjai. Pažinkite jas.

Apgalvokite klientų aptarnavimą

Gyvas susirašinėjimas, automatizuotas DI chatbot‘as, el. laiškai, skambučiai. Pasirinkite geriausią būdą aptarnauti klientus, kad pavyktų spręsti problemas ir didinti pirkėjų pasitikėjimą.

Elektroninė prekyba

Market Rats gali padėti iš karto sustiprinti pozicijas internete

Net ir mažas skirtumas gali lemti didžiulį rezultatų pokytį. Pavyzdžiui, jeigu profesionalios SEO paslaugos, padėtų pakilti iš 9 pozicijos paieškos puslapyje bent į 4, jūsų CTR pakiltų ~4 kartus. Tai reiškia ~4 kartus daugiau paspaudimų ir potencialių klientų.

Organinės paieškos įtaka jūsų verslo sėkmei yra milžiniška. Daugiau nei pusė – 53% srauto ateina būtent per organines paieškas, todėl reikia didesnio tikslinio srauto.

Dėl to SEO specialistus į procesą svarbu įtraukti dar nuo projekto kūrimo pradžios. Tada sukuriamas kuo labiau jūsų lūkesčius ir nišą atitinkantis planas. Tinklapio struktūra optimizuojama vartotojo patogumui, startuoja reklamos strategija, publikuojamas jūsų verslui naudingas turinys. Tai leis resursų sutaupyti ateityje ir išvengti brangiai kainuojančių klaidų viską remontuoti jau po paleidimo. Daug pigiau ir efektyviau – viską jau sukurti efektyviai bei profesionaliai nei lipdyti iš dalių, ypač iš techninės pusės.

Čia viskuo nuo A iki Ž kompetentingi padėti Market Rats SEO specialistai. Profesionalias SEO paslaugas teikiame ilgiau nei 10 metų, o patirtis su daugiau nei 300 pradedančiųjų, augančių ar lyderių pozicijas jau užimančių klientų leidžia greitai rasti efektyviausią strategiją naujam e-komercijos verslui. Visada siekdami efektyvumo galime padėti pasiekti geriausių rezultatų. Susisiekite, jeigu norite sužinoti daugiau.