Esate pradedantysis verslininkas (-ė), turite idėją, planuojate savo verslą įkurdinti internete, pasirinkote hostingo įmonę, užregistravote domeno vardą, o kas toliau? Interneto svetainė — gyvybiškai svarbus pardavimų įrankis, ypač šiais laikais, kuomet vis daugiau žmonių, dėl vienokių ar kitokių priežasčių, renkasi apsipirkimą internetu, o prekių / paslaugų ieško „Google“ ir kitose paieškos sistemose. PATYS vartotojai ieško to ko jiems JAU REIKIA, todėl SEO yra naudingas reklamos kanalas, nes tenkina paklausą. Nors SEO yra ilgalaikis procesas, kurio rezultatai dažniausiai matomi ne iškart — pirmieji esminiai SEO proceso žingsniai ir tinkamai sukurti pagrindai įgalins svetainės potencialą atsiskleisti t. y. ilgainiui pradėti reitinguotis pagal aktualius raktinius žodžius, generuoti natūralų suinteresuotų lankytojų srautą ir konversijas.
Jūsų dėmesiui — 6 pirmieji, paprasti, tačiau esminiai, SEO proceso žingsniai, kurie padės sukurti našios svetainės pagrindus.
1. Nuodugnus raktažodžių tyrimas
Raktažodžiai yra SEO pagrindas. Jei niekas neieško to, apie ką rašote savo svetainėje — nesitikėkite sulaukti lankytojų iš paieškos sistemų. Tačiau Jūsų tikslas turėtų būti ne tik išsiaiškinti ko žmonės ieško, bet ir atsirinkti savo verslui tikrai tinkamus raktažodžius pagal kuriuos galėsite reitinguotis atsižvelgiant į turimus resursus, savo žinias (jei neplanuojate samdyti specialistų) bei konkurentų svetainių SEO įdirbį.
Nuo ko pradėti? Pagalvokite, kokiais žodžiais žmonės ieškotų Jūsų prekių / paslaugų / informacijos. Ar vartotojai tais raktiniais žodžiais radę Jūsų svetainę ir joje nutūpę atras tai ko ieškojo? Jei tai informacinė svetainė — įsivardinkite kokios temos (politika, sportas, kultūra, maisto gamyba ir t. t.) ir kokie bendriniai susiję žodžiai (naujienos, straipsniai, informacija, renginiai, receptai, idėjos, nuotraukos ir t. t.) Jums aktualiausi. Jei teiksite paslaugas ar siūlysite prekes — pasidarykite savo paslaugų / prekių sąrašą. Sunku pradėti? Pasisemkite idėjų iš panašių ar konkurentų svetainių, kokius kategorijų / subkategorijų puslapius jie turi. Toliau verta kiekvieną bendrinį raktažodį patyrinėti nuodugniau naudojantis įrankiais. Atraskite kokios raktažodžio variacijos yra ieškomos internete. Idėjų padės pasisemti ir kitose svetainėse, prekių kategorijose randami filtrai, pvz.: kategorijoje „Suknelės“ įvairiose svetainėse matytume, kad galime sukneles filtruoti pagal dydį, spalvą / raštą, prekės ženklą, sezoną, medžiagą, ilgį, progą, formą, rankovių ilgį, iškirptę ir pan. Gausime tikrai labai daug variacijų, o įrankių pagalba galime pasitikrinti ar tos variacijos apskritai yra ieškomos ir kaip dažnai ieškomos. Visus ieškomus raktažodžius išsisaugokite Jums patogiame formate, pvz. xls, kuriame formulių ir filtrų pagalba galėsite grupuoti raktažodžius.
Pagalbiniai nemokami įrankiai raktažodžių tyrimams
Nuoroda į įrankį |
Pliusai |
Minusai |
Pateikia išsamų susijusių raktažodžių sąrašą, kurį galima eksportuoti xls ar csv formate. |
Nerodo paieškų kiekio. |
|
Keičiant raktažodžio šaknį / žodį / žodžių junginį bei žymeklio vietą paieškos laukelyje (priekyje / gale raktažodžio ar tarp dviejų raktažodžių) galima atrasti daug įvairių trumpų ir ilgų aktualių raktažodinių frazių, kurioms tenka mažesnė konkurencija. |
Nerodo paieškų kiekio. |
|
Naudingas norint įsivertinti populiarumo / sezoniškumo tendencijas. |
Aktualus ir patogus įrankis tik konkretaus raktažodžio analizei, o ne plačiai raktažodžių imčiai. |
|
Rodo paieškų kiekį. |
Nerodo bendrinio raktažodžio paieškų kiekio (kai tikrinamas tik vienas žodis pvz. „padangos“), pateikia ribotą susijusių raktažodžio variacijų kiekį. |
Patarimas: susirinkite ir savo naudai išnaudokite visas įmanomas Jums aktualias raktažodines variacijas naudodamiesi Google Autocomplete arba Keywordtool.io. Įrankyje Wordstream.com pasitikrinkite, kurie raktažodžiai turi daugiausiai paieškų, jie (turint aukštas pozicijas) gali generuoti daugiausiai srauto, tačiau paprastai jiems tenka ir didžiausia konkurencija. Jei SEO rūpinsitės savarankiškai be specialistų pagalbos — būtinai išnaudokite long-tail* raktažodžius, kuriems tenka mažesnė konkurencija. Internete rasite ir daugiau nemokamų įrankių, nenustebkite pamatę skirtingus paieškų kiekius. Svarbiausia pamatyti tendencijas. Gerai pagalvokite ir pasistenkite objektyviai įvertinti ar raktažodis tikrai atves būtent Jūsų potencialų klientą ir ar Jūsų puslapis galės pelnytai pretenduoti į Google TOP dešimtuką. Pvz. jei esate picerija Vilniuje Antakalnyje, galbūt raktažodis „geriausios picerijos“ nėra Jūsų tikslinis ir jam neverta švaistyti resursų.
* Angliškas terminas apibūdinantis ilgesnes ir konkretesnes raktažodines frazes, kurias interneto naršytojai yra labiau linkę vartoti kai konkrečiau žino kokios prekės ar informacijos ieško. Tinkamai naudojami tokie raktažodžiai gali būti labai vertingi.
Susijusių raktažodžių paieška ir atranka naudojant nemokamą Keywordtool.io versiją bus greitesnė jei pasinaudosite informacijos eksportavimo funkcija (oranžinis mygtukas dešiniajame kampe, apačioje).
Naudodami Google Autocomplete funkciją — būkite kruopštūs. Daugiau raktažodžio variacijų rasite paieškos laukelyje pabandę pridėti kiekvieną abėcėlės raidę, o tai atlikę pamėginkite žymeklį perkelti į raktažodžio priekį bei vėl pakartokite tikrinimą pridedant kiekvieną abėcėlės raidę.
Google Trends padės pamatyti kaip keitėsi raktažodžio aktualumas, ar jo populiarumas turi tendenciją didėti, ar mažėti.
2. Svetainės meniu struktūros sudarymas
Atlikę nuodugnų raktažodžių tyrimą turite pasirengę ilgą ieškomų, Jums aktualių raktažodžių sąrašą. Kitas žingsnis — raktažodžių sugrupavimas, o po to — meniu struktūros sudarymas atsižvelgiant į: raktažodžių grupes, paieškų kiekį, logiką ir konkurentų svetainių struktūras. Raktažodžius sugrupuoti ir suplanuoti meniu struktūrą patogu xls lentelėje.
Raktažodžių grupavimo ir meniu struktūros sudarymo principai su pavyzdžiais:
- Jei raktažodis turi paieškų — jam reikia skirti atskirą puslapį, tačiau jei raktažodžiui neracionalu kurti atskirą puslapį — jis priskiriamas raktažodžių grupei. Pvz.: turime raktažodžius „padangos“, „padangos internetu“, „padangų kainos“, „žieminės padangos“, „vasarinės padangos“. Šiuo atveju būtų nelogiška kurti tris atskirus puslapius raktažodžiams „padangos“, „padangos internetu“ ir „padangų kainos“, nes visi šie trys raktažodžiai tinka būti įdarbinti viename puslapyje. Google rezultatuose matysite, kad paprastai žieminėms ir vasarinėms padangoms kuriami atskiri puslapiai, tam kad konkrečiau ieškančiam vartotojui būtų pateikiamas jo raktažodį labiau atitinkantis puslapis (kad iš paieškos nutūpus bendrame padangų puslapyje nereikėtų ieškoti vasarinių padangų per filtrus).
Iš raktažodžių tyrimo matysite, kad kai kurie bendriniai raktažodžiai plačiai atsikartoja ir yra aktualūs visose raktažodžių grupėse, pvz.: kaina, internetu, atsiliepimai, kokybiška, pirkti, pigiai — visus juos verta panaudoti kiekviename puslapyje.
Meniu struktūroje natūraliai, logiškai išsidėstys kategorija „Padangos“ ir jos subkategorijos „Vasarinės padangos“ ir „Žieminės padangos“.
- Jei konkurentai konkrečiam raktažodžiui turi susikūrę atskirą puslapį — Jums irgi reikia atskiro darbinio puslapio dedikuoto ir optimizuoto tam raktažodžiui. Net jei neplanavote skaidyti smulkiau ir plėsti sistemos, atsiminkite, kad su vienu puslapiu bus sunku konkuruoti pagal kelis ar keliolika skirtingų raktažodžių, ypač kai konkurentai tiems raktažodžiams turi pasirengę paieškos frazę labiau atitinkantį turinį. Jei matote, kad konkurentai svetainėje turi vos kelis puslapius — raktažodžių grupėms optimizuoti puslapiai gali būti Jūsų pranašumas. Jei konkurentai neturės paieškos frazę atitinkančio puslapio — Jums bus lengviau tapti matomiems paieškos rezultatuose.
- Jei sugrupavę raktažodžius matote, kad bus sunku pagrindiniame meniu sutalpinti nuorodas į visus suplanuotus puslapius — ne bėda, nuorodas į juos galima atvaizduoti ir kitur, pvz.: footeryje (tinklapio apatinėje dalyje, kuri yra matoma iš kiekvieno puslapio), sidebar’e (grafiniame valdymo elemente esančiame tinklapio dešiniajame arba kairiajame šone), kategorijose, subkategorijose, prekių ar blog’o puslapiuose. Jei patiems sunku rasti alternatyvių sprendimų — tyrinėkite konkurentų svetaines, autoritetingus užsienio domenus ir mokykitės iš geriausių praktikų.
- Paprastai daugiau paieškų turintys raktažodžiai yra svarbesni ir jie įdarbinami kategorijose, tačiau kai kuriais atvejais pagal natūralią hierarchiją jiems tenka vieta subkategorijose, subsubkategorijose ar net prekių puslapiuose.
Lentelėje matote, kad daugiausiai paieškų turi konkretaus telefono modelio paieška. Taigi, šioje situacijoje negalioja principas, kad daugiausiai paieškų turinčius raktažodžius įdarbiname kategorijoje. Šiuo atveju vadovaujamės natūralia hierarchija ir bendrinis raktažodis (turintis mažiausiai paieškų) yra įdarbinamas kategorijoje. Tokiais atvejais (dėl tolygesnio autoriteto paskirstymo) labai svarbu, kad struktūroje giliau esantys svarbūs puslapiai gautų daugiau vidinių nuorodų.
3. Turinio kūrimas: aprašymai, meta duomenys, ALT tekstai
Kai esate sukūrę puslapius ir suplanavę kokius raktažodžius juose apgyvendinsite — metas tuos puslapius pripildyti turiniu, kuris vertas aukščiausių pozicijų. Kad ir kokia svetainė tai būtų — informacinė, paslaugų ar elektroninė parduotuvė — Jūsų tikslas, remiantis paieškos frazėmis ir naudojant raktažodžius, pateikti vartotojams aktualų, vertingą ir UNIKALŲ turinį.
Svarbiausi turinio elementai su pavyzdžiais, kur WordPress turinio valdymo sistemoje keliamas turinys su ieškomais raktažodžiais
- Didysis teksto blokas, puslapio pavadinimas ir pastraipų antraštės
Elektroninėje parduotuvėje tai — prekių kategorijos aprašymas, informacinėje svetainėje — straipsnis, o paslaugų tinklapyje — paslaugos aprašas. Taip pat, kiekviena svetainė gali turėti aktualius informacinius straipsnius, kurie padėtų atsivesti suinteresuotą vartotoją per susijusius raktažodžius, o ne tiesioginius pvz. per „skyrybos nuo ko pradėti“, o ne per „skyrybų advokatas Vilniuje“.
- Meta title ir meta description
Meta pavadinimas
Meta aprašymas
Meta pavadinimas paieškos rezultatuose atvaizduojamas mėlynai, o meta aprašymas — pilkai. Meta pavadinimas turi būti trumpas (desktop max 533px, mobile max 661px.) ir taikliai apibūdinantis puslapio turinį, jame taip pat reikia pavartoti pagrindinį puslapio raktažodį. Kairiausiai pateikiami svarbiausi raktažodžiai. Meta aprašymas — išsamesnis (desktop max 920px, mobile max 680px.) puslapio turinio apibūdinimas, skirtas patraukti vartotojo dėmesį ir paspausti būtent Jūsų puslapio nuorodą paieškos rezultatuose. WordPress Yoast SEO įskiepio ar nemokamų įrankių pagalba galite pasitikrinti ar Jūsų meta duomenys neviršija pikselių rekomendacijų ir ar paieškos rezultatuose bus matomas visas Jūsų parengtas tekstas.
Patarimas: meta aprašymuose naudokite asociatyvius paveikslėlius, kurie padės atkreipti vartotojų dėmesį.
- Vidinės puslapio nuorodos (meniu punkto) pavadinimas
Vidinės nuorodos pavadinimas taip pat svarbi turinio optimizacijos dalis. Jei yra galimybė meniu punktą rekomenduojama kurti taip pat raktažodinį.
- Tekstinį turinį papildančios vaizdinės medžiagos aprašymas, pavadinimas (angl. title) ir ALT žymos tekstas
Jei Jūsų srityje vaizdinė medžiaga yra svarbi vartotojams — optimizuoti media failus — būtina. Jei internetu parduodate rūbus, kiekviena prekės nuotrauka privalo turėti raktažodinį, apibūdinantį pavadinimą, aprašymą ir ALT žymos tekstą. Jei, pavyzdžiui, teikiate buhalterinės apskaitos paslaugas — vaizdinė medžiaga nėra tokia svarbi, ji greičiausiai atlieka estetinę funkciją, tokiu atveju galite negaišti laiko paveikslėlių optimizacijai, nes Jūsų potencialūs klientai, ko gero, buhalterio ieškos ne Google vaizduose. Jei paveikslėliuose pateiksite kitą svarbią, aktualią informaciją (diagramas, lenteles, statistiką ar pan.) — pasirūpinkite, kad paveikslėlį supančiame turinyje, aprašyme, pavadinime ir ALT tekste būtų vartojami iliustraciją apibūdinantys, ieškomi raktažodžiai.
Kiekviename iš šių teksto elementų svarbu naudoti ieškomus, aktualius raktažodžius.
4. Indeksacijos užtikrinimas
Atlikę visus tris aukščiau aprašytus žingsnius, privalote įsitikinti, kad Jūsų svetainė yra indeksuojama t. y. prieinama Google’ui, antraip visas Jūsų darbas būtų veltui.
Kaip pasitikrinti ar svetainė yra indeksuojama galima keliais būdais:
- Naršyklės laukelyje, svetainės url’o priekyje pridėkite klaustuką ir spauskite „Enter“.
Jei svetainė atsiranda paieškos rezultatuose — svetainė indeksuojama.
- Jei svetainė indeksuojama turite būti randami pagal savo domeno pavadinimą.
- Būdami svetainėje atsidarykite svetainės kodą (Ctrl+U), o tuomet paieškos pagalba (Ctrl+F) patikrinkite ar kode nėra žymos „noindex“.
- Svetainės robots.txt faile (naršyklėje suvedę www.jusudomenas.lt/robots.txt) pasitikrinkite ar nėra blokuojama prieiga su „User-agent: * Disallow: /“.
WordPress atveju turinio valdymo sistemoje įgalinti indeksaciją galima per meniu: „Nuostatos“ (angl. Settings) > „Skaitymas“ (angl. Reading). Nuimate varnelę ir taip įgalinate indeksaciją.
Po indeksacijos įgalinimo rekomenduojama gauti bent vieną išorinę nuorodą kitoje indeksuojamoje, populiarioje svetainėje (pvz. regioniniame / naujienų portale). Tokiu būdu Google greičiau aptiks ir suindeksuos Jūsų svetainę, nors paprastai šis procesas gali užtrukti vidutiniškai apie mėnesį.
5. Išorinių nuorodų tinklo plėtra
Išorinės nuorodos pasako paieškos sistemoms, kad svetainė yra populiari, jos nuorodomis / turiniu dalinamasi internete. Kokiais būdais greitai galite gauti išorinių nuorodų?
- Susikurkite Google My Business paskyrą.
- Patalpinkite savo verslo informaciją su nuoroda į svetainę įmonių kataloguose bei skelbimų portaluose.
- Parenkite informacinių straipsnių ir patalpinkite juos regioniniuose ir specializuotuose portaluose. Paprastai tai mokama paslauga, tačiau jei straipsnis portalų redaktoriams pasirodys labai aktualus ir vertingas, galbūt jį patalpins nemokamai.
- Susisiekite su tinklaraštininkais, galbūt jiems patiks Jūsų veikla ir jie sutiks apsimainyti reklama / rekomendacijomis.
6. Rezultatų sekimas
Na ir paskutinis, tačiau ne ką mažiau svarbus veiksmas — pajungti įrankius, kurie leistų sekti svetainės lankomumo ir našumo statistiką. Štai 2 nemokami MUST HAVE Google įrankiai ir nuorodos į instrukcijas, kurios padės šiuos įrankius pajungti:
- Google Analytics (pajungimo instrukciją rasite čia)
- Google Search Console (pajungimo instrukciją rasite čia)
Google Analytics leidžia išsamiai analizuoti svetainės įgijamo srauto kanalų efektyvumą (Organic Search, Paid Search, Direct, Social, Referral, Display), nukreipimo puslapius, lankytojus (pagal geografinius ir demografinius rodiklius, naudojamą naršyklę, įrenginį ir kt.) bei konversijas.
Google Search Console leidžia stebėti išorinių nuorodų, raktažodžių, indeksavimo ir tikrinimo statistiką, pateikia informaciją padedančią optimizuoti svetainę ir gerinti jos matomumą natūraliuose paieškos rezultatuose.
Nors šiame straipsnyje tikrai nėra aprašytos visos instrukcijos, niuansai ir galimi scenarijai, tačiau, net jei iki šiol nebuvote susidūrę su SEO — atlikę visus šiuos 6 veiksmus, galite tikėtis teigiamų pokyčių pozicijų ir natūralaus srauto atžvilgiu. Nepraleiskite nė vieno žingsnio, kiekvienas yra labai svarbus ir padės sukurti vertingus SEO pagrindus.
Straipsnį parengė UAB „Market Rats“ SEO specialistė Lina Liukomaitė