Kas yra turinio optimizacija?
Procesas, kurio metu atliekant tam tikrus veiksmus siekiama, kad svetainės tinklalapiai taptų patrauklesni paieškos sistemoms ir naudotojams.
Po turinio patobulinimų paieškos varikliams bus kur kas lengviau indeksuoti Jūsų svetainę ir pateikti ją atitinkamuose paieškos rezultatuose.
Jei Jūsų paslauga ar prekė yra paklausi internete, tuomet, ko gero, viena perspektyviausių internetinės rinkodaros strategijų – turinio optimizacijos ir turinio rinkodaros sintezė. Juk kokia nauda iš vertingo, įtraukiančio turinio, jei jis yra nerandamas? Na, o randamo turinio kokybė daro įtaką konversijoms. Taigi, turinio SEO + turinio rinkodara = perfect match.
Optimizuodami svetainės turinį suteikiate paieškos sistemoms duomenis, kurie yra reikalingi norint nustatyti apie ką gi yra Jūsų svetainės turinys ir galiausiai apie ką yra Jūsų verslas. Paieškos sistemos naudoja tuos duomenis kaip raktažodžių atitikmenis paieškų rezultatuose.
Galima išskirti keturis pagrindinius turinio tipus:
1. Tekstinis.
2. Vaizdinis (nuotraukos, paveikslėliai).
3. Video.
4. Naujienos.
Optimizuojant turinį reikia atsižvelgti į tai, kuriam tipui priklauso Jūsų svetainės turinys. Jei Jūsų svetainėje pateikiamas kelių tipų turinys – derėtų optimizuoti visus. Tačiau jei turite ribotus resursus, derėtų įsivertinti, kuris iš tipų yra pagrindinis, padaryti bazines korekcijas visiems tipams, o koncentruotis į tą, kuris duos didžiausią naudą. Toliau pateiksime kelis patarimus, kaip optimizuoti turinį kiekviename iš keturių pagrindinių tipų.
Tekstinio turinio optimizavimas
Tekstinio turinio optimizacijos metu pagal „Google“ rekomendacijas ir SEO praktiką yra tvarkomi šie elementai:
- puslapio tekstinis turinys;
- nuorodos (dėmesys nuorodų pavadinimams (angl. anchor) ir neveikiančių nuorodų sutvarkymui);
- antraštės;
- meta pavadinimai;
- meta aprašymai.
Tekstinis turinys yra viena galingiausių SEO priemonių. Tekste naudokite raktažodžius, raktažodinius žodžių junginius, long-tail ir sinonimus. Rašykite taisyklinga lietuvių kalba ir nepersistenkite su raktažodžių tankme! Deja, bet vis dar pasitaiko SEO savamokslių, manančių, kad jei tekste naudos raktažodžius be lietuviškų raidžių, ištisai vardininko linksniu, turės pranašumą „Google“ paieškos rezultatuose. „Google“ yra pakankamai protinga sistema, kuri randa žodžių atitikmenis net jei tai yra sinonimai ar skiriasi linksniai. Taigi, rašydami su klaidomis ne tik negausite pranašumo paieškos sistemose, bet ir prarasite auditorijos pasitikėjimą Jūsų produktu ar net įmonės vardu.
Nuorodos taip pat svarbus turinio elementas, kuriam yra reikalinga optimizacija. Viskas paprasta, jei svetainės viduje yra neveikiančių nuorodų – jas reikia sutvarkyti tiek dėl paieškos sistemos, tiek dėl vartotojo. Tekstinėse nuorodose (angl. anchor) naudokite raktažodžius, tokiu būdu padėsite ne tik lankytojui, bet ir paieškos sistemai dar geriau suprasti apie ką yra Jūsų tinklalapiai.
Antraštės ir meta pavadinimų žymos yra vieni iš svarbiausių optimizuojamų elementų, jie trumpai pasako auditorijai ir paieškos sistemoms apie ką yra puslapis. Kartą parašytas meta pavadinimas yra naudojamas / atvaizduojamas net keliose vietose tam, kad apibūdintų turinį, pvz.: paieškos sistemose meta pavadinimas atvaizduojamas kaip nuorodos tekstas, naršyklės skirtuke (angl. tab) kaip puslapio skirtuko pavadinimas, o socialinės žiniasklaidos tinkluose, kai kas nors bendrina turinį – kaip puslapio apibūdinimas. Puslapių antraštėse (rekomenduojama H1, H2, H3 žymose) ir meta pavadinime naudokite raktažodžius, kurie geriausiai apibūdina puslapio turinį. Atminkite, kad apibūdinimas turi būti trumpas ir taiklus.
Meta aprašymai taip pat atvaizduojami paieškos rezultatuose, jie papildo meta pavadinimo informaciją ir taip padeda auditorijai dar geriau suprasti apie ką yra puslapio turinys. Čia taip pat galite panaudoti pagrindinį raktažodį, tačiau nepersistenkite su tankumu. Meta aprašymas turėtų būti įtraukiantis vartotoją, argumentuojantis kodėl jam verta rinktis būtent šį rezultatą.
Vaizdinio turinio optimizavimas
Kadangi paieškos sistemų naudotojai dažnai ieško ne tik tekstinės informacijos, bet ir vaizdų – Jūsų svetainėje pateikiamas vaizdinis turinys taip pat turi būti optimizuotas paieškos sistemoms, kad būtų randamas. Vaizdo failai įtraukiami ne tik į „Google vaizdai“ paieškos sistemos rezultatus, jie taip pat gali būti pateikiami ir pagrindiniuose žiniatinklio paieškos rezultatuose (jei paieškos sistema nustato, kad Jūsų svetainėje esantis vaizdinis failas atitinka konkretų paieškos terminą ar frazę). Jūsų svetainės vaizdiniai failai gali būti pateikiami „Google“ žiniatinklio ar vaizdų paieškos rezultatuose, net jei svetainės tekstinis turinys nėra pateikiamas SERP'e.
Priešingai nei tekstinio turinio nuskaityme, paieškos sistemos kol kas dar negali pilnai nustatyti vaizdo reikšmės ir aktualumo remiantis tik vaizdinio failo turiniu. Nors tokį tikslą ateičiai tikrai turi užsibrėžusios visos paieškos sistemos. Taigi, nors paieškos sistemos pagrinde remiasi puslapio kontekstu (t. y. tekstu ir kitais tekstinio turinio elementais, pvz., žymomis (angl. tags) ir tekstinėmis nuorodomis (angl. anchor)), panašu, kad to pakanka nustatyti ar vaizdas atitinka paieškos užklausą. Paieškos sistemoms nustatant vaizdo kontekstinę reikšmę esminį vaidmenį atlieka meta žymos, naudojamos siekiant apibūdinti kiekvieną vaizdą. Norint pasiekti geriausius rezultatus, privaloma optimizuoti visus vaizdo meta duomenų tipus įskaitant: šaltinį (angl. source) t. y. failo lokaciją ir pavadinimą, „alt“ bei antraštines žymas.
„Alt“ žyma yra alternatyvus tekstas, skirtas apibūdinti vaizdą, kai jis negali būti rodomas. „Alt“ žymos optimizacija svarbi dėl kelių priežasčių:
- vaizdas gali būti nerodomas dėl labai lėto vartotojo interneto ryšio arba jei tiesiog nepavyksta tinkamai užkrauti ir atvaizduoti tinklalapio;
- jei yra naudojama teksto skaitymo programinė įranga, kuri reikalinga vartotojams su regėjimo sutrikimais.
Būtent „alt“ žymoje nurodytas tekstas bus perskaitytas garsiai, kad apibūdintų vaizdą, kuris pateikiamas puslapyje. O dėl lėto interneto ryšio neužsikrovus vaizdiniams failams, jų vietoje būtų atvaizduojamas „alt“ žymos tekstas. Dėl šių ir kitų priežasčių labai svarbu „alt“ žymose naudoti informatyvias raktažodines frazes, kurios taikliai apibūdintų Jūsų svetainės vaizdinius failus.
Vaizdo pavadinimo žymos (angl. image title tags) panašios į „alt“ žymas, jos žymi žodžius, kurie turėtų pasirodyti vartotojui užvedus pelę ant paveikslėlio. Ši žyma padeda tinklapio auditorijai suprasti vaizdų kontekstą, todėl tekstas taip pat turėtų tiksliai apibūdinti vaizdą ir susidėti iš raktažodžių. „Alt“ ir pavadinimo žyma yra įtraukiamos į vaizdinio failo kodą štai taip:
<title=”Moteriški Nike Air Max 90 Premium batai” alt=”Moteriški, balti Nike Air Max 90 Premium batai internetu” img src=”moteriski-batai-nike-air-max-90-premium-balti.jpg” />
Failo pavadinimas taip pat turi būti optimizuotas. Nors „alt“ ir pavadinimų žymos suteikia paieškos sistemoms informacijos apie vaizdinius failus, tačiau pats failo pavadinimas yra svarbus, jis pateikia kontekstinę informaciją apie tai, kaip vaizdas yra susijęs su kitu puslapio turiniu. Jūsų svetainės vaizdinių failų pavadinimuose (kaip ir „alt“ bei „title“ žymose) turėtų būti naudojami raktažodžiai, kuriems optimizuojate svetainės turinį. Užuot naudoję nieko nesakančius failų pavadinimus, tokius kaip „DSC_00293.jpg“, verčiau naudokite informatyvius – „moteriski-batai-nike-air-max-90-premium-balti.jpg“.
Failo dydis. Kaip jau minėta, jei puslapis nepilnai užkraunamas ir netinkamai atvaizduojamas, vartotojas vietoje vaizdo gali matyti jo „alt“ žymoje įrašytą tekstą. Tačiau geriau būtų susitvarkyti taip, kad apskritai nekiltų problemų dėl puslapio užkrovimo. Sprendimas – koreguoti vaizdinių failų dydį ir įsitikinti, kad svetainė sugeba tinkamai užkrauti visus vaizdinius puslapio failus. Tiek dideli vaizdiniai failai, tiek puslapyje esantis gausus vaizdinių failų kiekis gali nulemti prastą Jūsų tinklalapių užkrovimo greitį arba visišką negebėjimą užkrauti puslapio. Dėl šių problemų gali pablogėti Jūsų svetainės pozicijos „Google“ paieškos rezultatuose. Dėl to rekomenduojama kiek įmanoma labiau sumažinti vaizdinių failų dydžius nesugadinant jų kokybės.
Video optimizavimas
Šiais laikais kiekvienam vaizdo medžiagos kūrėjui (tiek profesionalui, tiek mėgėjui) yra gerokai lengviau sukurti vaizdo medžiagos turinį nei bet kada anksčiau. Iš daugybės vaizdo įrašų, kurie atsidūrė internete ir tapo populiarūs, jau pamatėme, kad sėkmei pasiekti visiškai nebūtinas profesionalus vaizdo / garso įrašas ir scenarijus. Svarbiausia, kad vaizdo įrašas būtų įdomus, malonus, naudingas, prasmingas ir įtikinamas.
Jei vaizdo įrašas yra pagrindinis ar vienas pagrindinių Jūsų verslo / tinklapio turinio tipų, tuomet prieš pradedant optimizuoti vaizdo failus, rekomenduojama kokioje nors vaizdo talpinimo svetainėje (pvz.: youtube.com, vimeo.com, dailymotion.com, netflix.com) susikurti optimizuotą, Jūsų prekės ženklą atspindintį, kanalą. Prekinį ženklą turintis kanalas padeda didinti prekinio ženklo žinomumą ir suteikia svorio kitiems turinio tipams. O kai jau turite savo prekės ženklo kanalą kokioje nors vaizdo pagrindu veikiančioje svetainėje, galite pradėti optimizuoti vaizdo turinį.
Vaizdo failų pavadinimai turi būti raktažodiniai, tačiau kartu ir naudingi Jūsų siekiamos auditorijos interesams. Nuobodūs, niūrūs, buki ir vien tik raktažodžiais prigrūsti vaizdo įrašų pavadinimai gali auditorijai pasirodyti atgrasūs, eiliniai marketinginiai triukai. Naudokite raktažodžius, tačiau nepamirškite, kad svarbiausias tikslas – sukurti įsimintiną antraštę, kuri viliotų peržiūrėti visą vaizdo įrašą iki pabaigos.
Vaizdo failų aprašymuose turėtų būti aiškiai aprašyta apie ką yra vaizdo įrašas. Aprašymas turėtų nustatyti žiūrovo lūkesčius, kurie būtų pateisinti peržiūrėjus vaizdo įrašą. Ir nors aprašyme reikia naudoti raktažodžius, tačiau visų pirma jis turi atitikti aprašomo vaizdo įrašo bei auditorijos poreikius. Nedera piktnaudžiauti aprašymu ir raktažodžiais, siekiant įsiteikti paieškos sistemoms.
Vaizdo įrašo aprašyme palikite nuorodą į tokį savo svetainės tinklalapį, kuris yra susijęs su vaizdo įrašo turiniu ir labiausiai tikėtina, kad bus aktualus žiūrovui. Aprašyme įdėta nuoroda suteiks galimybę vartotojui rasti vaizdo įrašą papildantį turinį ir kitą informaciją, kurią pateikiate savo svetainėje.
Vidinis SEO vaizdo įrašo failams. Talpindami vaizdo įrašų failus savo svetainėje (lygiai taip pat kaip ir talpindami vaizdo failus / paveikslėlius) būtinai optimizuokite pavadinimų ir aprašymų žymas (angl. title and description tags), nes paieškos sistemos šias žymas naudoja tam, kad suprastų vaizdo įrašų turinį ir kontekstą.
Daugelis vaizdo įrašų priimančių svetainių (pvz.: „YouTube“, „Vimeo“) paprastai pateikia vaizdo įrašų įterpimo kodus (angl. embed codes), kuriuos galite patalpinti savo svetainės HTML hipertekstiniuose elementuose. Tokiu būdu Jūsų svetainės lankytojai galės žiūrėti vaizdo įrašus likdami Jūsų svetainėje, o ne nukreipiami į vaizdo įrašų svetaines.
Optimizuokite ir vaizdo įrašo failo pavadinimą, naudokite raktažodžius. Vietoje nieko nereiškiančio vaizdo įrašo failo pavadinimo, pvz. „0002469.flv“, verčiau naudokite informatyvų – „kaip savarankiškai pakeisti padangą, ką daryti jei nemoki.flv“.
Naujienų optimizavimas
Verslininkai, turintys internetines svetaines, kartu yra ir leidėjai (angl. publishers). Kiekvienas verslininkas turi galimybę internete kurti ir pranešti su jo pramonės šaka susijusias naujienas. Nesvarbu kur dalinatės naujienomis – tinklaraštyje (angl. blog), svetainės „Naujienų“ skiltyje ar socialiniuose tinkluose – naujienų optimizacija gali padėti Jūsų įmonei tapti atpažįstamai ir pripažįstamai kaip tam tikros pramonės šakos naujienas ir įžvalgas skelbiančiu lyderiu. Na, o jei esate naujienų portalas – naujienų optimizacijos poreikis yra akivaizdus. Tačiau internete naujienų sritis yra labai konkurencinga, todėl labai sunku generuoti naujienų turinį, kuris būtų randamas ir gerai reitinguojamas paieškos sistemų rezultatuose. Vadinasi, jei norite, kad Jūsų naujienų turinys būtų randamas ir duotų naudos verslui, privalote atidžiai ir tinkamai optimizuoti savo naujienų turinį.
Štai keletas esminių naujienų optimizavimo taisyklių.
Jei norite, kad Jūsų naujienų turinys atsidurtų „Google News“ paieškos rezultatuose, turite pateikti savo tinklaraščio ar spaudos pranešimų skiltį tiesiai į „Google News“. „Google“ naujienų komanda peržiūrės Jūsų pateiktą naujieną ir jei ją patvirtins – naujiena bus įtraukta į „Google“ naujienų paieškos rezultatus. Atminkite, kad „Google“ turi aiškius reikalavimus visiems tinklapiams, kurie nori savo naujienas pateikti „Google News“ paieškos rezultatuose.
Statiniai URL. Jei siekiate, kad Jūsų naujienų turinys atsidurtų paieškos rezultatuose tarp kitų autentiškų naujienų svetainių – reikės, kad kiekviena naujiena būtų pasiekiama per statinį URL. Tai reiškia, kad kiekviena naujiena Jūsų svetainėje turi turėti atskirą puslapį.
Raktažodžiai. Kaip ir visi kiti turinio tipai (tekstas, video, paveikslėliai), taip ir naujienų turinys privalo būti optimizuotas pagal raktinius žodžius. Ir dar kartą pasikartosime, nors turinyje reikia naudoti raktažodžius, tačiau venkite piktnaudžiavimo raktažodžių tankme. Be to, jei Jūsų naujienose yra nuotraukų ir / ar vaizdo įrašų – optimizuokite ir šį turinį pagal jau aprašytas, aukščiau pateiktas rekomendacijas.
Naujienų antraštės turi būti įdomios ir patraukti skaitytojų dėmesį. Lygiai kaip optimizuojant įprastinę prekių / paslaugų svetainę ji atsiduria žiniatinklio paieškos rezultatuose, taip pat ir su naujienų turiniu – optimizuojate jį siekdami aukštesnių pozicijų „Google News“ rezultatuose. Tam, kad siekis neliktų tik siekiu, o virstų įgyvendintu tikslu, Jūsų naujienų turinys privalo turėti išsamius meta duomenis su raktažodžiais, kuriais siekiate tapti matomi.
Apskritai turinio optimizacija yra neatsiejama turinio kūrimo ir rinkodaros proceso dalis. Jei turinio gamintojai, kurdami bet kurio tipo turinį, atsižvelgtų į turinio optimizacijos rekomendacijas / reikalavimus, SEO procesas vyktų daug sklandžiau. Galų gale, kad ir kokio tipo turinį talpinate internete, jis nebus sėkmingas, nepasieks tikslo jei nebus tinkamai optimizuotas.