Internete galite rasti daug įvairių instrukcijų, sėkmingo verslo receptų, patarimų nuo ko pradėti, ko nepamiršti ir taip toliau. Nusprendėme ir mes pasidalinti savo žiniomis, patirtimi ir patarimais. Pateiksime Jums konspektą — patarimų rinkinį, kuriame sutalpinome geriausias praktikas ir nuoseklius žingsnius, kurie padės pradedantiems savo pirmąjį verslą internetu. Egzistuoja tam tikra veiksmų seka, kuria vadovaujantis galite užsitikrinti sklandesnį, aiškesnį procesą ir tvirtesnį pagrindą į sėkmingą verslo plėtojimą ateityje.
Noriu prekiauti internetu! Kaip pradėti internetinę prekybą?
1. Kurkite verslą, kuris turi paklausą ir / arba užpildo rinkos trūkumus
Jei dar neturite konkrečios verslo idėjos, polinkio į vienokią ar kitokią sritį ir sumanymą dar tik pradedate generuoti — tokiu atveju derėtų pasidaryti rinkos tyrimą ir išsiaiškinti kokia kryptis turi potencialo. Pagalvokite kokioms prekėms, paslaugoms ar informacijai yra poreikis, tačiau kartu ir pasiūlos trūkumas. Arba pasiūla yra, tačiau matote galimybių ją papildyti pasiūlydami:
- gerokai platesnį asortimentą,
- žemesnę kainą,
- aukštesnę kokybę,
- greitesnį pristatymą ar pan.
Galbūt kažkokioje srityje poreikis yra tiek išaugęs, kad papildomas naujas rinkos dalyvis iš karto gautų užsakymų, kurie leistų sėkmingai startuoti ir generuoti pajamas. Jei siekiate sukurti pridėtinę vertę, pasiūlyti kažką visiškai naujo — pasikonsultuokite su kolegomis, potencialiais partneriais, aplinkiniais, kokia jų nuomonė, ar juos domintų Jūsų produktas. Pagalvokite kokia galėtų būti Jūsų tikslinė auditorija, kas yra Jūsų potencialus klientas, koks jo amžius, pomėgiai, išsilavinimas ir pan. Pabandykite apie savo naujo produkto sumanymą pasikalbėti su žmonėmis, kuriems tai galėtų būti aktualu, stebėkite jų reakcijas, išanalizuokite jų atsakymus. Bet koks verslas prasideda nuo sumanymo. Deja, bet kad ir koks geras sumanymas bebūtų, jei jis neturės paklausos arba jo išpildymas nepatenkins vartotojų lūkesčių — jis bus nesėkmingas. Todėl pačioje pradžioje šis žingsnis yra ypač svarbus.
Jei nepasitikite savo rinkos analizės gebėjimais visada galite kreiptis į specialistus. „Market Rats“ savo ruožtu gali atlikti rinkos tyrimą, kuris leistų sužinoti daugiau apie paklausą internete: išsiaiškinti ar Jūsų planuojamas naujas produktas ar paslauga turi paklausą internete. SEO rinkos tyrimas taip pat leidžia įvertinti ir konkurencijos sudėtingumą paieškos sistemose: ar daug rinkos veikėjų (kokio dydžio pasiūla), su kokiais verslais tektų konkuruoti, tiesioginiais ar netiesioginiais konkurentais.
2. Susikurkite Jūsų veiklą atspindintį, įsimintiną pavadinimą ir logotipą
Kuriant įmonės pavadinimą:
- galite rinktis paprastą pavadinimą iš kurio, net ir pirmą kartą jį matantis žmogus galėtų suprasti kokia veikla užsiimate;
- taip pat galite rinktis ir skambų, įsimintiną, galbūt bereikšmį, tačiau išskirtinį žodį ar akronimą, kuris lengvai ištariamas ir parašomas;
- įsitikinkite, kad toks juridinio asmens pavadinimas dar nėra užregistruotas;
- išsiaiškinkite, ar Jūsų norimas pavadinimas atitinka Lietuvos respublikos teisės aktus.
Kurdami logotipą apsispręskite dėl:
- spalvų;
- reikšmės;
- stiliaus: minimalistinis, abstraktus, klasikinis, kt.;
- turinio: tai bus apipavidalintas Jūsų pavadinimas ar kažkoks simbolis, piešinys, grafinis vaizdinys.
Labai svarbu, kad logotipas neturėtų daug smulkių detalių, nes jos gali būti prastai matomos mobiliuosiuose įrenginiuose, socialinių tinklų profilių nuotraukose ir pan. Atsiminkite, jei negalite sau leisti nusisamdyti dizainerį, galite logotipą susikurti patys, pasinaudodami nemokamomis programomis, pvz.: wix.com/logo/maker, looka.com, hatchful.shopify.com ir kt.
3. Juridinio asmens teisinės formos pasirinkimas
Norint oficialiai vykdyti veiklą, gauti pajamas ir tvarkingai mokėti mokesčius, privaloma pasirinkti juridinio asmens teisinę formą ir oficialiai įsteigti įmonę. Pagal Lietuvos Respublikos įstatymus galimos juridinių asmenų teisinės formos:
- individuali įmonė,
- MB — mažoji bendrija,
- UAB — uždaroji akcinė bendrovė,
- AB — akcinė bendrovė,
- žemės ūkio ir kooperatinė bendrovė.
Kiekviena teisinė forma turi savo pliusų, minusų ir niuansų. Pasirinkti geriausiai Jums tinkančią teisinę formą gali padėti įmonės teikiančios verslo, teisines ar buhalterinės apskaitos konsultacijų paslaugas.
4. Pasirinkite prekybos vietą
Svarstant kaip pradėti verslą internetu vienas svarbiausių sprendimų — prekybos vieta / platforma. Renkantis prekybos vietą derėtų atsižvelgti į savo produkto specifiką, paklausą, tikslinę auditoriją ir finansines galimybes. Turint omenyje savo verslo idėją ir pradinį kapitalą bendrai derėtų apsvarstyti šias galimas alternatyvas:
- Prekybos platformos nepriklausomiems pardavėjams.
Vienos populiariausių platformų pasaulyje yra amazon.com/Handmade/, eBay.com, etsy.com ir kt. Tokių platformų žinoma yra ir daugiau, tačiau šios vienos iš populiaresnių.
Nuo 2018 m. ketvirtojo ketvirčio pirmaujančios internetinės prekybos vietos Jungtinėse Valstijose, atsižvelgiant į apsilankymų dalį:
Šaltinis: https://www.statista.com/statistics/448892/leading-online-marketplaces-sellers-usa/
Lietuvoje tai vieni populiariausių socialinių tinklų, kuriuose yra eshop funkcija.
Šaltinis: https://gs.statcounter.com/social-media-stats/all/lithuania
- Paslaugų interneto svetainės / elektroninės parduotuvės kūrimas.
Keli populiariausi variantai, kuriais gali išmokti naudotis pradedantieji verslininkai, kurie neturi programavimo žinių ir negali sau leisti nusisamdyti programuotojų:
- wordpress.com / wordpress.org (plačiau apie tai, kuo jie skiriasi),
- shopify.com,
- joomla.org,
- wix.com.
Susidūrę su klausimais, dėl parduotuvės / svetainės kūrimo naudojantis šiomis platformomis, jiems atsakymus nesunkiai rasite Google ar Youtube anglų kalba. Kadangi šios platformos populiarios ne tik visame pasaulyje, bet ir Lietuvoje, prireikus profesionalų pagalbos — nesunkiai ją rasite. Išplėtojus verslą, atsiradus įmantresnių svetainės funkcionalumų poreikiui, rasite IT specialistų Lietuvoje, kurie galės padėti išplėsti ir patobulinti Jūsų svetainę.
Šaltinis: https://w3techs.com/technologies/history_overview/content_management/all/y
- Pradėjus verslą internetu ir sėkmingai plečiantis, kitas žingsnis — fizinė parduotuvė.
Net jei kol kas sukate galvą tik apie tai kaip pradėti internetinę prekybą, verta turėti omenyje, kad sėkmės atveju turėsite progą plėsti savo verslą. Todėl rekomenduojama iš anksto apsvarstyti galimybes bei pasiplanuoti išlaidas ir fizinės parduotuvės ar prekių atsiėmimo punkto atidarymui.
5. Reklama
Tęsiant patarimus, kaip pradėti verslą internetu, vienas svarbiausių etapų — reklama. Susikurti elektroninę parduotuvę ar paslaugų svetainę bei įsteigti įmonę — tai tik pati pradžia. Po to Jūsų sėkmė didele dalimi priklauso nuo reklamos. Labai svarbu pasirūpinti, kad Jūsų tikslinė auditorija ir potencialūs klientai apie Jus sužinotų. Taigi, štai keli populiariausi internetinės reklamos kanalai, būdai:
- Reklama populiariausiuose socialiniuose tinkluose: Facebook, Instagram, Pinterest, YouTube;
- Google Ads;
- SEO — interneto svetainės optimizacija paieškos sistemoms siekiant, kad pagal aktualius raktažodžius svetainė būtų matoma kuo aukštiau pirmame dešimtuke natūraliuose Google rezultatuose;
- Remarketingas — pakartotinai (Jūsų svetainę lankiusiems vartotojams) rodoma vizuali banerinė reklama, kuri valdoma per Google Ads platformą;
- Registracijos skelbimų portaluose, įmonių kataloguose;
- Google My Business;
- Influencerių marketingas;
- Pranešimų spaudai, informacinių straipsnių publikavimas regioniniuose portaluose;
- Elektroninių laiškų rinkodara;
- Up-selling — papildomų pardavimų išnaudojimas.
Tai keli pagrindiniai būdai, kurių pagalba galite pranešti pasauliui apie savo prekes ir paslaugas. Ne kiekvienas internetinį verslą pradedantis asmuo gali iš kart nusisamdyti reklamos agentūra. Siekiant pradėti generuoti pajamas reklama yra būtina. Taupant pinigus, bet visgi siekiant pasireklamuoti tenka investuoti savo laiką t. y. patiems domėtis reklamos kanalais, jų pliusais ir minusais, mokytis matuoti rezultatus ir atsiperkamumą. Internete tikrai gausu informacijos, kuri leidžia nemažai išmokti ir įgyvendinti savarankiškai. Tiesa, kai kurie reklamos kanalai iš pirmo žvilgsnio gali pasirodyti lengviau suprantami nei yra iš tikrųjų pvz. SEO, AdWords, remarketingas. Kai kurios klaidos gali reikšti neefektyviai reklamai iššvaistytus pinigus, todėl prieš paleisdami pavyzdžiui AdWords reklamą — skirkite pakankamai laiko susipažinimui su šiuo reklamos kanalu ir jo niuansais, remkitės oficialiais ir patikimais šaltiniais.
- Jūsų komunikacijos tonas ir turinys gali padėti parduoti ir formuoti patikimos įmonės įvaizdį
Jei galvojate „Noriu prekiauti internetu, o ne tekstus rašyti“ — Jums teks keisti požiūrį. Šiais laikais, kai reklamos srautas internete toks intensyvus, norint sudominti vartotoją reikia kurti tikrai įtraukiantį, kokybišką, naudingą turinį. Reklama veiks kur kas geriau jei bus apgalvota, sumaniai sukurta, išskirtinė, orientuota į Jūsų auditoriją, jos problemų sprendimą ir pan. Dar keli patarimai:
- Sukelkite susidomėjimą patraukliomis, trumpomis ir aiškiomis antraštėmis;
- Apibūdinkite kokią problemą sprendžia Jūsų prekė / produktas / informacija;
- Įrodykite savo, kaip pateiktos problemos sprendėjo, patikimumą. Jūsų komunikacijoje bet koks teiginys apie Jūsų privalumus, patikimumą atrodys kur kas svariau jei šalia jo pateiksite argumentus ar įrodymus;
- Kaupkite klientų atsiliepimus ir juos pateikite savo svetainėje, kad nauji, dar neapsisprendę, potencialūs klientai galėtų sužinoti esamų Jūsų klientų patirtį;
- Komunikuokite apie savo produktų ir paslaugų naudą klietui;
- Pateikite patrauklius pasiūlymus, akcijas, nuolaidas, konkursus;
- Jei galite — suteikite garantijas;
- Kartais pardavimams pasitarnauja ribotas pasiūlymo galiojimo laikas arba ribotas prekių kiekis — iškomunikuokite tai;
- Įsitikinkite, kad kliento kelias iki prekės įsigijimo yra paprastas ir aiškus, be jokių nesklandumų. Dažnais atvejais klientas prarandamas, nes: svetainė nepatogi naudoti, neveikia pardavimo procesui svarbūs mygtukai, nepakanka informacijos, nepatogus apmokėjimo ar pristatymo būdas ir pan.
- Nepamirškite, kad komunikacija tai ne tik tekstinis turinys, bet ir vizualus t. y. kokybiškos nuotraukos ir video.
Atkreipkite dėmesį kokios reklamos traukia Jūsų akį, kokie tekstai užkabina — pasinaudokite šiais pavyzdžiais kaip įkvėpimo šaltiniais savo komunikacijai.
Šiais laikais žmonės vis daugiau laiko praleidžia naršydami internete. Įprasta, kad prekes ir paslaugas galime gauti neiškėlę kojos iš namų, tik keliais mygtukų paspaudimais. Jau dabar yra ypač svarbu, kad verslas būtų gerai matomas internete ir panašu, kad ateityje verslo matomumo internete svarba tik didės. Technologijos tobulėja, konkurencija didėja, o vartotojai darosi vis išrankesni, nes daugumoje rinkų pasiūla tikrai nemenka. Kaupkite žinias apie tai kaip pradėti internetinę prekybą, pradžioje nemažai galite pasidaryti savarankiškai, o pradėję generuoti pajamas galite kreiptis į specialistus ir išnaudoti internetinės reklamos galimybes dar efektyviau.